Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Glottodydaktyka

Glottodydaktyka - co to jest?

 

Glottodydaktyka to innowacyjna metoda przygotowująca dziecko do nauki czytania i pisania, stworzona przez polskiego naukowca prof. dr hab. Bronisława Rocławskiego, językoznawcę z Uniwersytetu Gdańskiego.

Nauczyciele naszego przedszkola posiadają licencję do prowadzenia zajęć systemem edukacyjnym prof. Bronisława Rocławskiego i prowadzącym zajęcia według tej metody we wszystkich grupach wiekowych. Posiadamy materiały oraz środki dydaktyczne, które wspomagają nauczycieli w prawidłowym prowadzeniu zabawy i zajęć tą metodą.

Jednym z głównych założeń glottodydaktyki jest świadome wprowadzenie zabaw doskonalących mowę. Dzieci otrzymują do zabawy dywaniki literowe oraz zestaw klocków LOGO z literami w 4 wariantach: duże i małe pisane oraz duże i małe drukowane. Klocki LOGO można wykorzystać w rozmaity sposób, zaczynając od zabaw konstrukcyjnych, jak z każdymi innymi klockami. Dzieci od początku obcują z wzorami liter, oswajają się z nimi i dzięki temu szybciej je zapamiętują.

Zadaniem nauczyciela w tej metodzie jest znalezienie właściwej drogi po wiedzę dla każdego dziecka. Glottodydaktyka nakazuje traktować każde dziecko indywidualnie i stosować zróżnicowany stopień trudności zadań dostosowanych do możliwości każdego wychowanka. Glottodydaktyka pozwala dziecku badać i poznawać otaczający je świat, cieszyć się z odkryć, jakich samo dokonuje. Pozwala dziecku rozwijać się poznawczo. Jak mówi profesor Bronisław Rocławski, ojciec tej metody: „Każde dziecko powinno kroczyć od kamienia do kamienia własną ścieżką. Dziecko powinno odczuwać ciepłą rękę nauczyciela, powinno czuć się bezpiecznie, a jednocześnie być szczęśliwe z pokonywania trudności, z odkrywania tajemnic świata, z nabywania nowych umiejętności, które wzbogacają sposób życia.”

 

Glottodydaktyka przedszkolna obejmuje:

  • Badanie słuchu fonemowego,
  • Ćwiczenie słuchu fonemowego,
  • Ćwiczenia ortofoniczne,
  • Naukę prawidłowej wymowy głosek w izolacji,
  • Nauka czytania metodą ślizgania,
  • Określanie trudności ortograficznych (już na etapie przedszkola),
  • Szukanie reguł ortograficznych.

W glottodydaktyce występują litery PODSTAWOWE czarne (które zawsze odpowiadają tej samej głosce, czyli zapisane są tak jak je słychać np. las) oraz NIEPODSTAWOWE czerwone. Kolor czerwony informuje o:
- trudności ortofonicznej np. w wyrazie kwiat piszemy "w", ale słyszymy "f". Litera "w" będzie czerwona,
-trudności ortograficznej.


Dziecko w czasie zajęć obcuje z całym alfabetem. Dzieci pracując z literami podstawowymi i niepodstawowymi, są uwrażliwione na trudności jakie niesie ze sobą pisownia.
W metodzie tej ćwiczymy nie tylko syntezę i analizę sylabową, ale także:
morfemową na przykład: dom - ek
logotomową na przykład: pom - id - or
logotomowo -fonemową na przykład: lalk - a
fonemowo -logotomową na przykład: k - otek
fonemową na przykład: k - o - ci - ą - t - k - o, z - i - m - a itd.
Technika "ślizgania się" w czytaniu z głoski na głoskę (w sylabach lub w krótkich wyrazach zawierających głoski dające się trwale wydłużać), ma na celu osiągnięcie płynnego czytania ze zrozumieniem. Syntezę i analizę doskonalimy za pomocą rozsypanek obrazkowo - literowych (obrazek, na dole podpis dzielony w zależności od możliwości dziecka), które dziecko samodzielnie składa w całość. Odbywa się to poprzez codzienny kontakt z literami w czasie zabawy.

 

Efekty pracy metodą glottodydaktyki:

Na korzyść stosowania glottodydaktyki przemawiają wszystkie argumenty:

  • Metoda ta oddziaływuje wszechstronnie na osobowość dziecka, nie stawiając mu żadnych ograniczeń i zakazów.
  • Podąża i jednocześnie stymuluje do dalszego rozwoju przez indywidualne podejście.
  • To nauka liter przez zabawę, bardzo atrakcyjna i różnorodna, stosowana już w wieku trzech lat.
  • Rozbudza dziecko poznawczo i daje motywację do dalszej nauki.
  • Dzieci biernie i czynnie znają litery w czterech wersjach: małe i wielkie, drukowane i pisane.
  • Wcześniej wyzwala się w nich chęć poznawania kolejnych liter oraz zainteresowanie czytaniem i pisaniem.
  • Szybciej uczą się czytać dzięki technice "ślizgania się" z litery na literę.
  • Posiadają umiejętność zapamiętywania i czytania nieznanych jednostek języka (sylab, fonemów, logotomów).
  • Szybciej uczą się poprawnego kreślenia liter i cyfr.
  • Dzieci w pierwszej kolejności poznają litery pisane (co zachęca ich do kreślenia od razu liter pisanych a nie drukowanych).
  • Każde dziecko w indywidualnym tempie przyswaja wiedzę i umiejętności.
  • Dzieci są bardziej rozbudzone poznawczo szczególnie dotyczy to rozumienia tekstu - z ochotą sięgają po książki. 
Data dodania: 2020-10-15 18:36:07
Data edycji: 2023-03-27 08:48:29
Ilość wyświetleń: 1561

"Dzieci należy strzec jak kwiaty, które, póki są młode i delikatne, potrzebują wiele opieki"

Św. Jan Chryzostom

Partnerzy

Bądź z nami
aktualności i informacje