Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

Koncepcja pracy

Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:

  • Ustawie o Systemie Oświaty oraz Aktach Wykonawczych do Ustawy, w szczególności w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego
  • Statucie Niepublicznego Przedszkola Zgromadzenia Sióstr Loretanek
  • Rozporządzeniu MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324),
  • Konwencji Praw Dziecka.

MISJA PRZEDSZKOLA

W misji przedszkola leży: wspieranie rodziny w katolickim wychowaniu dzieci, kształtowanie chrześcijańskiej postawy, wzmacnianie poczucia tożsamości z parafią, troska o rozwój duchowy, moralny dzieci oraz wspieranie ich rozwoju intelektualnego, społecznego i fizyczno-zdrowotnego, rozwijanie aktywności twórczej. Wychowanie religijne przedszkole realizuje poprzez: codzienną wspólną modlitwę dzieci w kaplicy, modlitwę przed i po posiłkach, cotygodniową katechezę, przybliżanie treści roku liturgicznego.

Dużo uwagi poświęca się współpracy z rodzicami w celu wytworzenia wspólnoty przedszkolnej, która koncentruje się na dziecku i jego potrzebach, dba o jego harmonijny rozwój w powiązaniu z programem dydaktyczno-wychowawczym. Rodzice stanowią ważną społeczność, gdyż aby dzieci wychowywać w myśl założeń chrześcijańskich, proces kształcenia musi odbywać się w sposób jednoznaczny.

Wychowanie w naszym przedszkolu ma charakter:

integralny - obejmuje wszystkie sfery osobowości dziecka: fizyczną, zmysłową, intelektualną, emocjonalną, estetyczną, kulturową, społeczną, wolitywną, moralną, duchową;
personalistyczny - stawiający w centrum osobę wychowanka jako tę, „którą Bóg chciał dla niej samej” i umiłował odwiecznie - zgodnie z tą zasadą wychowawcy starają się naśladować służebną postawę Zbawiciela, jak również pomagać wychowankom w osobistym spotkaniu z Nim;
otwarty - tzn. świadomy różnic w rozwoju każdego dziecka; uwzględnia indywidualne możliwości psychiczne oraz zachodzące w nim zmiany, weryfikuje stosowane metody pracy wciąż poszukując nowych, szanuje prawa rodziców jako pierwszych nauczycieli i wychowawców, wychodząc naprzeciw ich potrzebom i oczekiwaniom;
pozytywny – kierujący się miłością do dziecka, nie dąży do szybkich, spektakularnych sukcesów, ale koncentruje się na kształtowaniu „głębi” – prawego człowieka.

WARTOŚCI CHRZEŚCIJAŃSKIE
BĘDĄCE FUNDAMENTEM PRACY PRZEDSZKOLA

BÓG:

  • Wychowanie do życia w wierze.
  • Poznanie i rozwijanie wartości chrześcijańskich takich jak: miłość Boga i bliźniego, umiejętność przebaczania, prawda, zaufanie Bogu.
  • Tworzenie sytuacji sprzyjających nawiązaniu osobistego kontaktu z Bogiem.
  • Kształcenie umiejętności dziękowania Bogu za to, co posiadamy oraz za piękno stworzonego świata.
  • Wychowanie do poszanowania symboli, tradycji i praktyk religijnych oraz miejsc poświęconych.

CZŁOWIEK:

  • Wszechstronny rozwój wszystkich sfer osobowości człowieka.
  • Wychowanie do prawdy i kształtowanie szlachetnego charakteru oraz prawego sumienia.
  • Wychowanie do tolerancji, akceptacji i poszanowania odmienności każdego człowieka.
  • Wychowanie do odpowiedzialności za siebie i za innych.

RODZINA:

  • Wychowanie do miłości i wdzięczności.
  • Wychowanie do odpowiedzialnego podejmowania ról.
  • Budzenie szacunku do norm moralnych przyjętych w społeczeństwie.
  • Wychowanie do radości i bezinteresownej służby.

OJCZYZNA:

  • Wychowanie do umiłowania ojczyzny i do postawy patriotycznej
  • Wychowanie do wolności i odpowiedzialności za siebie i innych.
  • Wychowanie do poszanowania języka polskiego i kultury ojczystej.
  • Wychowanie do zgodnego współistnienia w społeczeństwie


CELE STRATEGICZNE PRZEDSZKOLA

  • Wspieranie rozwoju wrodzonych predyspozycji dziecka poprzez wyrażanie wiary w jego możliwości, oczekiwanie znacznych osiągnięć i pomoc w odkrywaniu bogactwa zaszczepionego w nim przez Stwórcę.
  • Organizowanie procesu kształcenia w sposób zapewniający każdemu dziecku wszechstronny i harmonijny rozwój oraz odpowiednie przygotowanie do podjęcia nauki w szkole.
  • Rozwijanie u wychowanków cech charakteru takich jak: samodzielność, wiara we własne możliwości, zaradność, otwartość, empatia, odporność emocjonalna, umiejętność współdziałania itp.
  • Stawianie zadań proporcjonalnych do możliwości, warunków fizycznych
  • i psychicznych dziecka oraz wymaganie odpowiedzialności za ich realizację.
  • Budzenie pragnienia stawania się dobrym, odpowiedzialnym, odważnym, wytrwałym, czyli budzenie zachwytu ideałami i zachęcanie do dążenia ku wartościom nieprzemijającym.
  • Pozwalanie na ponoszenie konsekwencji dokonywanych przez dzieci wyborów oraz uświadamianie, iż każdy ma prawo do popełniania błędów, które powinien wykorzystywać do stawania się lepszym człowiekiem.
  • Zapobieganie kształtowaniu się złych nawyków i przyzwyczajeń, a wyrabianiu dobrych.
  • Ochrona przed wszelkiego rodzaju złem (np. przemocą w filmach dla dzieci itp.).
  • Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka, współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.

ZASADY WYCHOWANIA OBOWIĄZUJĄCE W PRZEDSZKOLU

Do zasad stosowanych w przedszkolu należą:

  • Zasada świadomego i celowego organizowania przez wychowawców sytuacji wychowawczych oraz wykorzystanie do celów wychowawczych codziennych wydarzeń i sytuacji życiowych.
  • Zasada organizowania różnych form czynnego zaangażowania rodzin w uroczystości religijne, patriotyczne i okolicznościowe, także z udziałem specjalistów.
  • Zasada pierwszeństwa prawa rodziców do wychowywania dzieci (mowa o prawie naturalnym) z uwzględnieniem praw rodzicielskich, także w związku z planowaniem działań wychowawczych w przedszkolu.
  • Zasada pomocniczości polegająca na służbie rodzinie i niesieniu jej pomocy w wychowywaniu dziecka.
  • Zasada indywidualnego podejścia do potrzeb, możliwości i problemów rodziny.
  • Zasada współpracy podmiotowej- wypracowanie wspólnego stanowiska nauczycieli i rodziców wobec dziecka i współdziałanie w procesie jego integralnego wychowania.
  • Zasada rzetelnego i dyskretnego informowania rodziców o postępach dziecka, jego problemach i potrzebach dostrzeganych w trakcie realizacji zadań wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych.
  • Zasada zaangażowania rodziców w życie przedszkola i jego funkcjonowanie- spotkania, zebrania, warsztaty, rekolekcje.

FORMY PRACY Z DZIECKIEM

Rozróżniamy następujące formy pracy z dzieckiem:

Z uwagi na dziedzinę życia społecznego, w którym uczestniczy wychowanek

  • zabawa
  • sztuka
  • edukacja
  • praca


Z uwagi na relacje, w jakie wchodzi wychowanek z innymi osobami

  • praca z całą grupą
  • praca w zespole
  • praca indywidualna

Uznajemy, że zabawa jest:

  • Główną formą działalności człowieka, typową dla wieku dziecięcego. Jako istotny, główny i niezastąpiony rodzaj aktywności dziecka, a zarazem środek jego ekspresji, jest naturalną drogą zaspokajania jego zainteresowań oraz potrzeb: ruchowych, poznawczych, emocjonalnych i społecznych. Będąc jednocześnie środkiem edukacyjnych oddziaływań, przyczynia się do wielostronnego i harmonijnego rozwoju osobowości dziecka. Zabawowa działalność to wrodzona, specjalna metoda uczenia się małego dziecka, poprzez którą uczy się i zdobywa doświadczenie.
  • Zabawy konstrukcyjne zaspokajają potrzebę twórczej aktywności dzieci, wzbogacają ich wiedzę o materiałach i konstrukcjach, uczą zmieniać rzeczywistość.
  • Zabawy twórcze zwane naśladowczo-czynnościowymi, czy tematycznymi. Za ich pośrednictwem dzieci wyrażają w sposób twórczy siebie i otaczającą ich rzeczywistość.
  • Zabawy dydaktyczne są przygotowane przez nauczyciela. Służą przede wszystkim uczeniu się dzieci, a głównie rozwojowi ich spostrzegawczości, uwagi, pamięci, myślenia, wzbogaceniu wiedzy i kształtowaniu mowy
  • Zabawy ruchowe wywierają szczególnie silny wpływ na rozwój fizyczny dziecka, zarazem na rozwój takich cech charakteru jak: śmiałość, wytrwałość, odwaga, wola podejmowania wysiłku w osiągnięciu celu, wiara we własne możliwości i siły
  • Zabawy swobodne, zabawy tematyczne

NORMY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE W PRZEDSZKOLU

Normy zachowania się podczas posiłków:

  • Siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi i łyżkę lub widelec spokojnie wkładamy do ust.
  • Staramy się jeść w ciszy, tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy, gdyż rozmowa w czasie jedzenia może być przyczyną zadławienia.
  • Jemy z niezbyt otwartymi ustami, powoli (szybkie zjadanie – połykanie jedzenia jest niezdrowe i nieeleganckie), każdy kęs dobrze gryziemy i żujemy.
  • Sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów.
  • Wycieramy usta serwetką i odkładamy ją na brzeg talerza.
  • Odchodząc od stołu, cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, stawiamy je z powrotem w to samo miejsce i mówimy "dziękuję".
  • Posiłek zaczynamy i kończymy modlitwą.

Normy zachowania się w łazience:

a) Mycie rąk:

  • Podwijamy rękawy, aby się nie zmoczyły.
  • Moczymy ręce, aby trochę rozpuściło się mydło, które usuwa brud.
  • Pocieramy namydlone ręce, by wytworzyć pianę, tak aby każdy palec był umyty.
  • Płuczemy ręce wodą, aby całkowicie zmyć mydło.
  • Otrząsamy ręce z wody nad zlewem, aby nie zamoczyć podłogi.
  • Zakręcamy wodę
  • Wycieramy bardzo dokładnie dłonie, każdy palec oddzielnie.
  • Na właściwym wieszaku zawieszamy ręcznik lub ręcznik jednorazowy wyrzucamy do pojemnika.
  • Odwijamy rękawy.
  • Gasimy światło.

Ręce myjemy:

  • Zawsze przed posiłkami i po ich spożyciu.
  • Zawsze po wyjściu z toalety.
  • Zawsze po powrocie z podwórka.
  • Zawsze po zajęciach plastycznych


c) Mycie zębów:

  • Do kubka wlewamy nie za dużo wody.
  • Dwu-trzykrotnie płuczemy usta.
  • Moczymy w wodzie szczoteczkę
  • Wyciskamy pastę na szczoteczkę.
  • Dla dzieci polecana jest metoda okrężna polegająca na ustawieniu szczoteczki włosiem prostopadle do powierzchni bocznych zębów i wykonanie ruchów w postaci niewielkich kółeczek. Powierzchnie żujące myjemy ruchami szorującymi.
  • Płuczemy jamę ustną kilkakrotnie wodą.
  • Płuczemy dokładnie szczoteczką i kubek.
  • Wkładamy szczoteczkę do kubka, go góry włosiem.
  • Kubek ze szczotką ustawiamy w wyznaczonym miejscu.

Normy zachowania się w szatni:

  • Starannie układamy swoją odzież, buty, ustawiamy równo w półce.
  • Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie – jeśli są zmienne, buty sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki).
  • Po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku, otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę.
  • Przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu).
  • Starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę.

Normy zachowania się w sali zabaw:

  • Witamy się z siostrą po wejściu do sali przez pozdrowienie chrześcijańskie: „Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus” lub „Szczęść Boże”.
  • Pomagamy sobie wzajemnie.
  • Stosujemy zasadę „dziewczynka ma pierwszeństwo”
  • Mówimy do siebie miłe słowa tak by nie robić nikomu krzywdy
  • Mówimy umiarkowanym głosem.
  • Używamy form grzecznościowych.
  • Bezpiecznie poruszamy się po sali
  • Zgłaszamy nauczycielowi wyjście do toalety.
  • W czasie zabawy bawimy się zgodnie, dzielimy się zabawkami.
  • Nie przynosimy do przedszkola zabawek militarnych, zabawek budzących agresję oraz lalek w stylu „barbie”.
  • Podczas rozmowy nawiązujemy ze sobą kontakt wzrokowy.
  • Słuchamy się nawzajem i nie przerywamy osobie mówiącej.
  • Zawiadamiamy siostrę o zniszczonych zabawkach.
  • Kończymy zabawę po usłyszeniu dzwonka lub innego umówionego sygnału.
  • Sprzątamy po sobie zabawki, po skończonej zabawie odkładamy je na miejsce.

Normy zachowania się na palu zabaw:

  • Bezpiecznie korzystamy z urządzeń ogrodowych: huśtawek, karuzeli, zjeżdżalni.
  • Bez potrącania się wchodzimy na zjeżdżalnię.
  • Zachowujemy bezpieczną odległość od huśtawki będącej w ruchu.
  • W ogrodzie poruszamy się bez potrącania innych.
  • W piaskownicy nie sypiemy innych dzieci piaskiem oraz nie wynosimy piasku poza obręb piaskownicy.
  • Szanujemy zabawki ogrodowe.
  • Nie wysypujemy żwiru na chodnik i trawnik.
  • Szanujemy zieleń na placu zabaw.
  • Rodzice i opiekunowie zgłaszają odbiór dziecka.
  • Dbamy o bezpieczeństwo, pamiętając, aby zawsze była zamknięta furtka.

KODEKS PRZEDSZKOLAKA

  • Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi.
  • Potrafię czekać na swoją kolej podczas zabawy.
  • Szanuję cudzą własność.
  • Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować, i tego samego oczekuję od innych.
  • Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi teraz będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce.
  • Przestrzegam zasad bezpieczeństwa.
  • Pomagam innym: młodszym i mniej sprawnym dzieciom.
  • Próbuję samodzielnie rozwiązać sytuację problemową, zgodnie z ogólnie przyjętymi normami.
  • Stosuję formy grzecznościowe; proszę, dziękuję, przepraszam.

DZIECKO W PRZEDSZKOLU MA WSZELKIE PRAWA WYNIKAJĄCE Z KONWENCJI O PRAWCH DZIECKA, A W SZCZEGÓLNOŚCI PRAWO DO:

  • Właściwie zorganizowanego procesu wychowawczo-dydaktyczno -opiekuńczego dostarczającego różnorodnych bodźców, zgodnie z:
    • zasadami pracy z małym dzieckiem,
    • potrzebami i możliwościami rozwojowymi.
  • Zabawy i działania w bezpiecznych warunkach.
  • Wszechstronnego rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań i zdolności.
  • Możliwości i potrzeby twórczej aktywności.
  • Codziennego pobytu na powietrzu, o ile pozwalają na to warunki atmosferyczne.
  • Pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w sytuacji zaistnienia takiej potrzeby.
  • Ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej.
  • Jestem dzieckiem Bożym i dla tego mam prawo do szacunku, życzliwego, podmiotowego traktowania i rozwoju życia duchowego.
  • Stałej uwagi i opieki nauczyciela, opieki ze strony innych pracowników przedszkola.
  • Zabawy, współdziałania z innymi.
  • Wypoczynku, jeśli jest zmęczone.
  • Poszanowania jego tożsamości, godności, akceptacji jego osoby.
  • Racjonalnego żywienia.
  • Nagradzania wysiłku i osiągnięć.
  • Znajomości swoich praw i obowiązków.

DZIECKO UCZĘSZCZAJĄCE DO PRZEDSZKOLA MA OBOWIĄZEK:

  • stosowania się do przyjętych umów obowiązujących w grupie i w przedszkolu, ustalonych wspólnie z nauczycielem,
  • bezwzględnego poszanowania nietykalności i godności osobistej innych dzieci.

SYSTEM MOTYWOWANIA DZIECI

  • Ukazywanie dziecku jego mocnych stron, stosowanie pochwał.
  • Praca indywidualna z dzieckiem w celu wyrównania braków.
  • Pokazywanie, że dziecko potrafi więcej niż myśli.
  • Dostrzeganie i podkreślanie u dziecka nawet najmniejszych osiągnięć.
  • Powierzanie dodatkowych zadań adekwatnych do możliwości.

SYSTEM NAGRADZANIA DZIECI

  • Pochwała w obecności innych dzieci (stosowanie pochwały opisowej).
  • Pochwała w obecności rodzica.
  • Pozwolenie na dodatkowe skorzystanie z atrakcyjnej zabawki.
  • Uczestniczenie w przygotowaniu do zajęć.
  • Nagradzanie drobnym upominkiem.


SYSTEM KONSEKWENCJI

  • Rozmowa z dzieckiem ukierunkowana na rozwiązanie problemu.
  • Omówienie z rodzicami niepokojących zachowań dziecka.
  • Odsunięcie od zabawy.

SYSTEM DIAGNOZOWANIA OSIĄGNIĘĆ DZIECI

  • Przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
  • Szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
  • Informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej,
  • Bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
  • Przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
  • Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
    • Prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
    • Teczek prac, kart pracy i innych dokumentów,
    • Arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
    • Materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.),
    • Rozmów.

SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECI

  • Rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica.
  • Na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka.
  • Informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.

FORMY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

  • Zebrania z rodzicami.
  • Udział we wspólnych Mszach św., rekolekcjach.
  • Zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci.
  • Konsultacje indywidualne.
  • Prowadzenie kącika dla rodziców (informacje, eksponowanie prac).
  • Organizacja zajęć otwartych dla rodziców.
  • Organizacja szkoleń, warsztatów integracyjnych dla rodziców.
  • Organizacja uroczystości, koncertów, inscenizacji.
  • Włączenie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych.
  • Angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola, włączanie do prowadzenia zajęć dydaktycznych.

WSPÓŁPRACA Z INNYMI PRZEDSZKOLAMI

  • Zapraszanie nauczycieli na szkolenia, warsztaty i wymianie doświadczeń.


WSPÓŁPRACA Z INNYMI INSTYTUCJAMI

  • Urzędem Miasta
  • Komendą Powiatową Policji
  • Strażą Pożarną
  • Biblioteką Miejską
  • Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
  • Przychodnią Zdrowia

WSKAZANIA

Każdy pracownik pedagogiczny otrzymuje egzemplarz Koncepcji.

  • Zmiany będą nanoszone w obecności i przy udziale zespołu pedagogicznego.
  • Koncepcja Pracy jest raz w roku modyfikowana i analizowana.


Koncepcja Pracy została opracowana przez całe grono pedagogiczne w dniach 20- 22.08. 2011 r.

Koncepcja Pracy zatwierdzona została na posiedzeniu Rady Pedagogicznej
w dniu 23.08. 2011 r.

Data dodania: 2020-10-15 18:47:45
Data edycji: 2020-12-22 21:47:43
Ilość wyświetleń: 1715

"Dzieci należy strzec jak kwiaty, które, póki są młode i delikatne, potrzebują wiele opieki"

Św. Jan Chryzostom

Partnerzy

Bądź z nami
aktualności i informacje